De start van de A11en krijgen we een nieuw stadhuis?

Altijd, maar dan ook altijd als ik eens durf van de wereld te verdwijnen om bijvoorbeeld vakantie te nemen, of om ergens buiten Knokke-Heist een reisreportage te maken, gebeurt er ‘vanalles’. Dat was vorige week niet anders. Terwijl ik in Frankrijk in Orcières 1850 een fantastisch skistation mocht ontdekken – u leest daar binnenkort meer over – haalde mijn thuisdorp de voorpagina van de nationale gazetten met het fantastisch ontwerp van een futuristisch gebouw dat het nieuwe stadhuis van Knokke-Heist zou kunnen worden.

Jacab & Macfarlane

Toegegeven, het is misschien ietsje kleurrijk. Maar een community house 45 meter hoog in een ontwerp van het Parijse ­architectenbureau ­Jakob+MacFarlane  ­, met een raadszaal, ­politiekantoor en bibliotheek ondergebracht, handelspanden en appartementen, open ruimtes en groen…ik ben fan. Het zou Heist een ongelooflijke boost kunnen geven. Ben nog meer fan trouwens van de plannen om de zeedijk van Heist te verbreden en een wandelpad over het strand tot bijna aan zee te trekken. Laat ons hopen dat Knokke-Heist als één zijn schouders onder het project steekt, in de realisatie ervan kritisch blijft en op korte termijn iets schoons neer zet.

Dit samen schouders onder een project steken, leidt me meteen tot mijn volgende onderwerp. Ik was na Orcières net op tijd terug , om paar teksten voor De Streekkrant en De Zondag klaar te stomen, alsook om de eerste ‘spadesteek’ van onze nieuwe autostrade , de A11, bij te wonen. De aanleg van die autosnelweg door onze polders begint officieel vandaag. Zaterdag werden een reeks speeches en ceremonieën georganiseerd die de start enige media-aandacht moesten geven. Gegeven hebben we dus.

En verder…jah…de autostrade zal wel zijn nut hebben maar fan ben ik er niet van. Het deed een beetje zeer zelfs om het eerste stuk ijzer in de vette poldergrond te zien verdwijnen. Het deed vooral zeer aan mijn oren, zelfs met oordopjes.

Voor mijn part hadden ze netjes Zeebrugge met Brugge mogen verbinden. Maar dat stukje langs Westkapelle, tussen Damme en Zeebrugge… kweetniet… Anyway, ’t is wat dat ’t is. We gaan ermee moeten leren leven. En als we de speechen mogen geloven is ‘iedereen’ content, al heb ik zaterdagmorgen vooral geleerd dat de burgemeesters content zijn dat de snelweg door de velden loopt en niet door de dorpskern. Dat is toch al iets…

Voor de liefhebbers, dubbelklik op de contente mensen voor meer foto’s.

DSC_0060

En ter vervollediging, hieronder het officiële persbericht nalv het begin van de werken.

Eerste spadesteek A11

Zaterdag 22 maart gaf minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits in aanwezigheid van minister-president Kris Peeters, de burgemeesters van Brugge, Damme en Knokke-Heist, CEO Havenbestuur Zeebrugge, vertegenwoordigers van de EIB en het kabinet van Europees commissaris Siim Kallas het startschot van de aanleg voor de A11 tussen Brugge en Westkapelle. Na diverse toespraken in feestzaal Ter Mude vond om 12 uur de officiële spadesteek plaats in de Oostkerkestraat.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits: “Met de aanleg van de A11, de nieuwe autosnelweg tussen Brugge en Knokke-Heist wordt een belangrijke missing link gerealiseerd in het Vlaamse wegennet. Vanaf eind 2017 zal een nieuwe autosnelweg de N31 in Brugge met de N49 in Westkapelle verbinden. Hierdoor wordt de capaciteit van ons wegennet gericht met 12 km autosnelweg uitgebreid. Dit zal de regio meer zuurstof geven. Het is goed voor onze economie, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Zeker door bijzondere aandacht te besteden aan de zachte weggebruikers. Fietsers zullen gebruik kunnen maken van 15 km nieuw fietspaden. En via verlichte fietstunnels en overbruggingen wordt het veilig en aangenaam kruisen van de A11 mogelijk.”

Vlaams minister-president Kris Peeters: “Dit indrukwekkend complex van nieuwe wegen, fietspaden, tunnels en bruggen zal de leefbaarheid in de gemeenten verbeteren en de slagkracht van de Haven van Zeebrugge, verhogen. De aanleg van de A11 zal daarenboven model staan voor andere grote infrastructuurwerken. Door de unieke financieringswijze met projectobligaties is dit een absolute primeur voor Europa. Deze werkwijze zal het realiseren van infrastructuurwerken via PPS in de toekomst aantrekkelijker maken, omdat er bijkomende financieringsstromen kunnen worden aangeboord. Deze succesvolle PPS via projectobligaties kan een echte katalysator zijn. Het is waarschijnlijk dat projectobligaties nu vaker als een haalbaar en realistisch alternatief of bijkomende optie voor PPS overwogen zullen worden, naast bankfinanciering.”

Financiering: primeur dat model staat voor grote toekomstige infrastructuurprojecten

Om enkele missing links in het Vlaamse wegennet weg te werken worden er verschillende projecten uitgevoerd via Publiek-Private Samenwerking (PPS). In een PPS-project gaat de overheid in zee met een private partner en sluit een DBFM-overeenkomst af (Design, Build, Finance & Maintain). Dat wil zeggen dat een private projectvennootschap het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30-jarig onderhoud van de A11 voor haar rekening neemt. In ruil betaalt de overheid jaarlijks een prestatie-afhankelijke vergoeding. Via een DBFM-overeenkomst draagt het Vlaamse gewest het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van de A11 over aan de opdrachtnemer, de private projectvennootschap ‘ NV Via A11’.

De private partij NV Via A11 bestaat uit enerzijds de private partijen DG Infra+, Inframan, Aswebo, Ondernemingen Jan De Nul, Algemene Aannemingen Van Laere, Aclagro en Franki Construct en anderzijds Via-Invest, een samenwerkingsverband tussen het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV).

Om het project te financieren, heeft Via A11 het volgende financieringsmodel uitgewerkt:

–         risicokapitaal, verschaft door de aandeelhouders van Via A11:

o   de private partijen DG Infra+, Inframan, Ondernemingen Jan De Nul, Algemene Aannemingen Van Laere, Aswebo, Aclagro en Franki Construct (+ 59% van het aandeelhouderschap van Via A11);

o   Via-Invest, een samenwerkingsverband tussen Agentschap Wegen en Verkeer en ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV) (+ 41% van het aandeelhouderschap van Via A11).

–   vreemd vermogen: er wordt een obligatie (‘project bonds’) uitgegeven om de bouw van de A11 te financieren.

A11: sleutel voor vlot en veilig lokaal, doorgaand en fietsverkeer

Drie doelstellingen staan voorop in dit project: de verbinding tussen de N31 en de N49 realiseren, het lokale wegennet verbeteren en veilige fietsverbindingen aanleggen.

De A11 is de ontbrekende schakel tussen de N31 ten noorden van Brugge met de N49 in Westkapelle. Die loopt van het bedrijventerrein De Blauwe Toren (Brugge) tot aan de Natiënlaan (N49) in Westkapelle. Over een afstand van 12 km komt er een nieuwe snelweg. Dit verbindingsstuk bevat 4 aansluitingscomplexen. De A11 kruist spoorlijnen, het Boudewijnkanaal, het Leopold- en Schipdonkkanaal, de Heistlaan, de N376 en de N374 via een viaduct, bruggen en tunnels. Havenverkeer beschikt over een nieuwe, bijkomende parallelweg. De A11 zal heel wat doorgaand verkeer definitief uit de woonkernen van Westkapelle en Dudzele bannen. Om de weg geen barrière te laten vormen voor lokaal verkeer, worden tegelijkertijd nieuwe ontsluitingswegen, bruggen en onderdoorgangen aangelegd. Na de werken beschikken fietsers over 15 km nieuw fietspaden. Via verlichte fietstunnels en overbruggingen wordt het veilig en aangenaam kruisen van de A11 mogelijk.

Start op symbolisch knooppunt

De start van de werken werd vandaag gegeven aan de Oostkerkestraat (N374) in Westkapelle. Een werfzone die grenst aan de drie gemeenten Knokke-Heist, Damme en Brugge waar het A11-project zal worden gerealiseerd. Onder de Oostkerkestraat verdwijnt de A11 in een tunnel van 250 meter. Om de tunnel veilig te kunnen bouwen, plaatst de aannemer damplanken. Op zaterdag 22 maart werd met een grote kraan de eerste damplank in de poldergrond geheid door Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en Vlaams minister-president Kris Peeters in aanwezigheid van de burgemeesters van Brugge, Damme en Knokke-Heist, CEO Havenbestuur Zeebrugge, vertegenwoordigers van de EIB en het kabinet van Europees commissaris Siim Kallas.

9 zones van start

In minder dan vier jaar tijd worden een heel aantal constructies gebouwd, gespreid over 18 zones. Nu start de helft van deze werfzones op. Deze werven gaan parallel in uitvoering. De ondertunneling van de Oostkerkestraat is er daar één van. Door heel wat werfzones tegelijkertijd uit te voeren, worden de werken in een kort tijdsbestek afgerond.

Via A11 zal gedurende 42 maand permanent ruim 200 werknemers inzetten om de nieuwe snelweg aan te leggen. Aangezien het merendeel van de werkzaamheden zich buiten de bestaande verkeersinfrastructuur bevinden, zullen deze werken het verkeer slechts beperkt hinderen. Vanaf eind 2015 wordt er grotere hinder verwacht.

Minder hinder: focus op bereikbaarheid en communicatie

Gedurende de werkzaamheden blijven de hoofdwegen zo veel mogelijk beschikbaar. Alle bedrijventerreinen, woonzones en landbouwpercelen blijven toegankelijk met minimale omrijafstanden. Een efficiënte werfplanning beperkt de hinder tot een minimum. Bovendien worden de werkzaamheden afgestemd op andere werken in de omgeving.

AWV zal ook tijdig en efficiënt communiceren over de werkzaamheden (met een website, digitale nieuwsbrieven, bewoners- en bedrijveninformatie, bereikbaarheidskaarten, overleg met betrokkenen…). Ter hoogte van de toekomstige knooppunten worden vanaf 22 maart ook informatieve borden geplaatst om de weggebruikers inzicht te geven in de toekomstige verkeerssituatie.

Meer info op de projectwebsite: www.A11verbindt.be

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s