Cartoonfestival Knokke-Heist speelt op safe

Het ziet er naar uit dat Knokke-Heist niet zal moeten vrezen voor terreuraanslagen tijdens het komende 54ste cartoonfestival. De jury speelde op safe en koos voor de ongedwongen lach. Oef? Of gemiste kans? Feit is dat de inschrijvingen voor het cartoonfestival al afgesloten waren toen de tragische gebeurtenissen in Parijs de (cartoon)wereld door elkaar schudden. De jury van het 54ste Cartoonfestival van Knokke-Heist werd dus gespaard van cartoons die verwezen naar de moslimterreur. Maar met een Cartoonfestival dat volledig in het teken staat van Superhelden, was het sowieso niet de bedoeling een politieke polemiek te creëren. “Al 54 jaar lang, en dat zal niet veranderen, focust het cartoonfestival Knokke-Heist zich op de familievriendelijke humor, geen spotprenten of agressieve cartoons maar veel liever met mildheid glimlachen en zeker geen polemieken uitlokken,” zo omschrijft schepen van Cultuur Jan Morbee. En dat paste perfect in de lijn van juryvoorzitter Walter Baele. Hij ging vorig weekend samen met zijn jury op zoek naar de winnaar van de Gouden Hoed. Dit jaar stuurden 651 cartoonisten uit 74 landen voor 2128 inzendingen. De jury hanteerde daarbij verschillende criteria. “We kozen voor de meest ongedwongen directe lach,” vertelt Walter Baele terwijl hij in hotel Pavillon du Zoute met een glas ietwat bijkomt van het hele dag cartoons kijken. “De cartoons moesten duidelijk zijn, grafisch sterk zodat je voelt dat deze gemaakt is door vakmensen en origineel.” Winnaar van de Gouden Hoed en bijhorende 3500 euro werd uiteindelijk Vladimir Stankovski uit Servië-Montenegro. “Een man zit waarschijnlijk al dagen televisie te kijken en hij is zo lui, zo verdwaasd dat hij niet beseft dat hij zijn zetel aan het krabben is, in plaats van zijn rug. De sterkte van deze cartoon is dat het ook over iets gaat. Het heeft verschillende lagen,” zeggen de juryleden.

De opening van het Cartoonfestival vindt plaats op zaterdag 4 juli en is toegankelijk voor het publiek van 5 juli tot 13 september.

***

Wat kunnen we nog vertellen?

Dat het de eerste keer was dat Walter Baele het voorzitterschap van het Cartoonfestival mocht opnemen. Hij mocht ook zelf zijn juryleden kiezen. Dat werden uiteindelijk Guillaume Van der Stighelen (medeoprichter van reclamebureau Duval Guillaume en onafhankelijk publicist), Klaas Storme (cartoonist Zaza), Jelle De Beule ( cartoonist, acteur en televisiemaker), Steven Degryse ( cartoonist Lectrr), Katrien De Vreese (Davidsfonds) en Sarah Van Deursen (zangeres van de groep Kenji Minogue). Zij zaten bij de keuze van de winnende cartoons ‘op dezelfde lijn’.
Walter Baele heeft trouwens een nieuwe zaalshow uit. Die ging vorige week in première in Deinze. Het is zijn 12de soloshow. Aan de première gingen slechts drie (!) try-outs vooraf. Hij is van die soort, zo interpreteer ik het, die comedy al schrijvende kan visualiseren en creëren. Fijn. Titel van zijn show is ’16-18′ en hij omschrijft het als een eindejaarsconferance waarbij hij niet, zoals Geert Hoste, een jaar achteruit blikt, maar wel twee jaar vooruit. De show is doorspekt met zijn actes van zijn gekende typetjes en imitaties à la Tegen de Sterren Op.

Dit terzijde, terug naar het Cartoonfestival.

Vladimir Stankovski uit Servië-Montenegro heeft dus de vierenvijftigste Internationale Cartoonwedstrijd van Knokke-Heist gewonnen met de cartoon ‘Scritch Screetch’.

Scritch Screetch is een visueel sterk beeld. Het is onmiddellijk duidelijk dat de cartoonist een vakman is. Het beeld is bovendien direct duidelijk. Een man zit waarschijnlijk al dagen televisie te kijken en hij is zo lui, zo verdwaasd dat hij niet beseft dat hij zijn zetel aan het krabben is, in plaats van zijn rug. De sterkte van deze cartoon is dat het ook over iets gaat. Het heeft verschillende lagen,” zeggen de juryleden.

Zilveren Hoed

De Zilveren Hoed gaat dit jaar naar Klaus Pitter uit Oostenrijk met de cartoon ‘Life Belt’.

Volgens de juryleden: “Het thema van deze cartoon hebben we veel zien terugkomen. Het reddingsthema komt enorm vaak voor, zoals bijvoorbeeld ook de Arch van Noah, sociale media,… Maar de cartoonist heeft binnen een clichéthema toch voor een zeer originele, frisse benadering gekozen. Een man voedert een groep drenkelingen met stukjes reddingsboei, zoals hij eendjes stukjes brood zou geven.

Bronzen Hoed

De Bronzen Hoed gaat naar Mark Lynch uit Australië met de cartoon ‘Ballerina’.

De bronzen hoed is een eenvoudige, sexistische grap, maar wel fantastisch uitgevoerd. De setting klopt volledig en grafisch is de cartoon zeer goed uitgewerkt. De grap is helder en werkt onmiddellijk,” zeggen de juryleden.

De prijs van het Davidfonds

De prijs van het Davidfonds gaat naar naar Alfons Vos uit BelgIë met de cartoon ‘Respect voor ons’.

Daarnaast hebben de juryleden nog twee cartoons een eervolle vermelding gegeven.

Pawel Kuczynski – Polen – Adam and Eve, eervolle vermelding van de voltallige jury. Gekozen voor zijn grafisch sterke uitwerking.

Nasrin Abdosheykhi – Iran – Nelson Mandela, eervolle vermelding van Guillaume Van der Stighelen.

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s